“Ultramarathon?”   To those who know, no explanation is necessary .... To those who do not know, no explanation will suffice.
Reacties
Vanochtend vroeg vertrokken naar Genk om deel te nemen aan de Coal Miners Trail op de mijnterreinen in Genk: 46 km met een kleine 800 hoogtemeters. Geen verkeer op de baan, dus ruim op tijd aangekomen. Op facebook werden we al verwittigd dat het een zwaar parcours zou zijn, ook bij aankomst werden nog eens benadrukt dat de terrils zware kost zijn. Nu, we zouden het wel zien, de eerste ronde van 4 zou een verkenningstocht worden. Gestart om 10h, de zon brandde dan al op onze hoofden ! Het eerste deel van het parcours is aangenaam met veel single tracks, op en neer maar goed te doen, tot aan de bevoorrading na 6km. Na de bevoorrading direkt een steile klim, de meesten in mijn omgeving verkozen naar boven te wandelen, ik dus ook ! Na een omwegje bereiken we dan de eerste terril, beklimming in 4 stappen, elk zo'n 50 m lang, supersteil, onmogelijk om naar boven te lopen, stappen is zelfs al een hele karwei. Eenmaal boven direkt terug naar beneden, even steil, zodat van recupereren geen sprake is. Tweehonderd meter verder volgt dan de beklimming van de tweede terril, zo mogelijk nog steiler, en nog langer. Boven wordt je natuurlijk wel beloond met prachtig zicht op Genk ! De afdaling van de tweede terril is een stuk makkelijker beloopbaar, uitgezonderd de laatste meters die terug steil bergaf gaan. Nog een ommetje steil omhoog en terug omlaag, een lang stuk vals plat en nog een km'ke glooiend tot aan de start. Een rondje is 11,5km. Na de eerste ronde mijn drankgordel afgelegd, de bevoorradingen waren meer dan voldoende, en ik was meer bezig met die gordel dan met het genieten van het lopen, had ook al eens kennis gemaakt met de harde ondergrond ... gelukkig enkel wat schaafwonden. De tweede ronde liep veel soepeler, geprobeerd om van de omgeving te genieten, hoewel het steeds uitkijken was voor obstakels en stenen op het parcours. De tweede beklimming van de terrils ging al bij al nog vlot, eens terug aan de start waren we al halfweg ! De derde ronde dan, warm ! Hartslag bleef te hoog, terwijl ik het tempo van de eerste twee ronden niet kon vasthouden. Aan de bevoorrading al gezegd dat het wel eens de laatste passage zou zijn, hoewel het nadien precies wat beter ging. De terrils dan, moeizaam, kuiten en achillespezen volledig verzuurd, tussen de klimmen meer gewandeld dan gelopen, de laatste klim ging bijzonder moeilijk. Dan dat stuk vals plat, en het stukje asfalt op het einde. Volgens Garmin liep ik daar 9,7km/h, puffen en blazen, hartslag 150. Nog 1 rondje, nee nee, verstand gebruiken en ermee stoppen. Het zou nog wel zijn gelukt op karakter, maar gegarandeerd was ik dan volledig kapot geweest, en ik wil mijn najaar niet op de helling zetten ! Net na mij was trouwens de winnaar al over de meet gekomen, chapeau. Dus voor de eerste keer in mijn marathon- en ultra (nou ja) carrière een DNF genoteerd. Beetje ontgoocheld toch wel, achteraf blij dat ik mijn verstand gebruikt heb ! Was ook niet de enige die uitstapte, veel opgevers ! Toch een goeie training van 34,4 km in 3:48:32, goed voor 9km/h (na ronde 1 : 9,4km/h, na ronde 2 : 9,2km/h) Aan de organisatie zal het niet gelegen hebben : mooi (maar loodzwaar) parcours, goed uitgepijld, ruime bevoorradingen. Verdient een pluim ! Nog snel een douche genomen in het nabije sportcentrum, en terug naar huis. Excuus aan de organisatie dat ik direct ben vertrokken, had echter nog andere verplichtingen vanavond. Focus nu op de Marathon Meersen in september, maar eerst de benen laten herstellen van deze escapade ! 11-08-2012 om 21:08 geschreven door Filip Hoornaert
Filip HOORNAERT
Pagina 1 2 3 4 5 6
NIEUWSBRIEF NIEUWSBRIEF Actiefoto’s Actiefoto’s Diploma Diploma Resultaten Resultaten Links Links Ontstaan Ontstaan Reacties Reacties Contact Contact MEDIA MEDIA COAL MINERS’ TRAIL SONG COAL MINERS’ TRAIL SONG UPDATE NIEUWS UPDATE NIEUWS INSCHRIJVING INSCHRIJVING HOME HOME Limiet Limiet Deelnemers Deelnemers Mijngeschiedenis Mijngeschiedenis ROUTE NAAR CM-TRAIL ROUTE NAAR CM-TRAIL The coal miners’ trail 42 K  Marathon trail run & 28 K  & 14 K  TRAIL